jaar 2013

Centrumplan Ridderkerk

Parkeergarage in Ridderkerk is verbindende factor in het centrumplan met winkels en appartementen.

  • Centrumplan Ridderkerk
  • Centrumplan Ridderkerk

Beschrijving

Centrumplan maakt Ridderkerk levendig en winkels goed bereikbaar

Het project ‘Centrumplan Ridderkerk’ bestaat uit woningen, kantoren, winkels en een bijbehorende parkeergarage. Halmos ontwierp de elektrotechnische, werktuigbouwkundige en transportinstallaties, beoordeelde de aanbesteding en begeleidde ook de uitvoering van het project.

Het bouwplan bestaat uit twee blokken (A en B), die door twee verschillende architecten zijn ontworpen. Beide delen zijn via een ondergelegen parkeergarage met elkaar verbonden. In de parkeergarage kunnen zowel bewoners van de bovengelegen woningen als het winkelende publiek hun auto parkeren. Het parkeergedeelte dat is bedoeld voor betaald parkeren, wordt verbonden met de parkeergarage onder de nieuwbouw van het raadhuis.

De parkeergarage is bestemd voor zowel bewoners van de bovengelegen woningen als het winkelende publiek.

Rob Franke

Directielid/ Adviseur Elektrotechniek

meer over

Ron van der Plas

Directeur/ Adviseur Werktuigbouw

meer over

Opdrachtgever

Leyten en Partners

Architect

RPHS Architecten (blok B)
Buro van der Goes (blok A)

Omvang

Totaal gebouwoppervlak: 12.792 m² (blok A), 11.491 m² (blok B)

Rob Franke

Directielid/ Adviseur Elektrotechniek +31651225313

"Technische abracadabra vertalen en onze klanten helder informeren"

Al ruim 25 jaar betrokken bij het ontwerp en de begeleiding van de uitvoering van technisch complexe projecten door het hele land.

Ruim 33 jaar geleden vroeg Willem Harteveld mij: “zou je het leuk vinden om bij Halmos te werken”. Ik kende Willem als adviseur in een groot project in Den Haag waar ik namens de installateur als werkvoorbereider/projectleider actief was. Na een gesprek stemde ik toe met de gedachte: "gaat het niet kan ik altijd nog terug naar de uitvoerende kant”. Ik begon als assistent-projectleider, maar al snel mocht ik meewerken aan grote, technisch bijzondere projecten, zoals het hoofdkantoor van luchthaven Schiphol. Toen (en nog steeds) een spraakmakend gebouw van architect Wim Quist. Later volgden nog vele projecten op de nationale luchthaven en door het hele land. De technisch complexe projecten werden daarbij vaak 'mijn ding'. Zoals de bioscopen voor Pathé in Amsterdam en de Nolet Destilleerderij in Schiedam. Waar ik echt van geniet is om in gesprek met opdrachtgevers en gebruikers - mensen vaak zonder technische achtergrond - hun eisen en wensen te vertalen naar een ontwerp. Ook wil ik aan die mensen in normaal Nederlands kunnen uitleggen wat alle technische abracadabra op tekening precies betekent.Sinds begin 2000 ben ik verantwoordelijk voor alle IKEA-projecten en geef ik leiding aan een team van 4 tot 5 mensen binnen Halmos die daar bijna continu mee aan het werk zijn. Niet veel mensen weten dat een IKEA-vestiging flink veel technisch complexe installaties herbergt. Om deze allemaal te ontwerpen en de realisatie te begeleiden, is ontzettend leuk. Deze hele combinatie maakt het werken bij Halmos, na 33 jaar, nog altijd erg uitdagend en leuk.

Ron van der Plas

Directeur/ Adviseur Werktuigbouw +31651997998

"Geen werk te klein of te simpel, maar ook niet te groot of te ingewikkeld"

Op bijna elke plek in ons land kom je wel een project van ons tegen. Ook is er geen type gebouw waar Halmos in al die jaren nog geen ervaring mee heeft opgedaan.

'In 34 jaar Halmos ben ik vooral trots op de vele prachtige projecten die wij samen met fantastische collega's hebben gerealiseerd. Rijdend door Nederland kom je op bijna elke plek wel een project van ons tegen. Ook is er vrijwel geen type gebouw waar Halmos in al die jaren nog geen ervaring mee heeft opgedaan. Tegelijk ben ik trots op de vele duurzame relaties voor wie wij met regelmaat onze diensten mogen uitvoeren, zoals Schiphol, IKEA, Universiteit Leiden, Rijksvastgoed, Antonius ziekenhuis, VO Haaglanden en gemeenten zoals Utrecht, Haarlem en Den Haag.

Halmos is, als het gaat om innovatieve technieken, oplossingen en adviezen, een bewezen trendsetter. Dat bleek bijvoorbeeld bij het hoofdkantoor van Schiphol van 35.000m2. Al in 1993 hebben wij bij de realisatie de, voor die tijd zeer innovatieve techniek van warmte- en koudeopslag in de bodem mogelijk gemaakt. Ook kozen we daar voor de eerste integratie van verlichting, klimaat en zonweringsturing en de toepassing van klimaatplafonds voor verwarming en koeling. Nog steeds worden deze technieken toegepast en als innovatief aangemerkt. Twee jaar later, in 1995, adviseerden wij de eerste warmtepompintegratie in een WKO-systeem voor het Zwitserleven kantoorgebouw in Amstelveen. Het stadskantoor in Ypenburg, met de karakteristieke Haagse ooievaar als windgiek, is nog zo'n innovatief project. Daar ontwikkelden wij het concept van hybride en natuurlijke ventilatietechnieken met behulp van automatische ventilatieklepjes in de gevel en natuurlijke afzuiging via een schoorsteen en een windgiek. En wat te denken van het Arcus College in Heerlen, waar wij verwarming ontwierpen met gebruikmaking van warmte uit 700 meter diepe, oude mijngangen.
Voor ons bureau is werkelijk geen werk te klein of te simpel, maar ook geen project te groot of te ingewikkeld. Met onze kennis en enorme flexibiliteit weten wij op elke vraag en voor elke ambitie een financieel afgewogen advies te maken.'