jaar 2020-2024

Vrachtgebouw VG17 te Schiphol

Beschrijving

Vrachtgebouw VG17 te Schiphol


In 2017 hebben wij van Schiphol Real Estate de opdracht gekregen voor het ontwerp van het vrachtgebouw VG17. Het project heeft een omvang van 54.000 m2 vrachtloods inclusief een mezzanine kantoor van circa 5.000 m2.
Naast het vrachtgebouw is in het ontwerp een vrijstaand entreegebouw voorzien, welke verbonden is door middel van een verbindingsgang met de vrachtloods.
Het gehele dak van de vrachtloods wordt van PV-panelen voorzien met een totaal oppervlak van 50.000 m2.


Door de grote hoeveelheid PV en het hoge benodigde vermogen voor de vrachtafhandelingsapparatuur wordt er een totaal vermogen van 6.000 kVA opgesteld.
In verband met de hoeveelheid en de classificatie van de goederen in de vrachtloods zal dit gebouw volledig gesprinklerd uitgevoerd worden.

Ten behoeve van de koeling en verwarming van het gebouw wordt er een centrale warmte-koude oplossing (WKO-)installatie gerealiseerd.

Qua duurzaamheid voldoet het ontwerp aan BREAAM-excellent. Hiervoor worden gerealiseerd:
- LED-verlichting
- WKO-installatie
- Waterbesparende voorzieningen


De contractstukken zijn in maart 2020 afgerond en op dit moment is de uitvoering in volle gang. Medio mei 2023 zal de oplevering van het casco plaatsvinden.
Inmiddels zijn wij ook volop met de engineering van de gebruikersinstallaties betrokken.

Aanzicht vrachtloods aan airside

Opstelling Eagles in vrachtloods

 

Foto's: DP6 architectuurstudio

Willem Harteveld

Directeur/ Adviseur Elektrotechniek

" In de 40 jaar dat ik bij Halmos in dienst..."

meer over Willem Harteveld

Opdrachtgever

Schiphol Real Estate

Architect

DP6 architectuurstudio

Omvang

Totaal gebouwoppervlak: 60.000 m2

Willem Harteveld

Directeur/ Adviseur Elektrotechniek +31622668870

"Bij ons is alles maatwerk, de automatische piloot bestaat niet"

Ik ben er trots op dat we steeds weer de klus klaren binnen scherpe tijdstrajecten, met uitdagende financiële bovengrenzen en verbeterslagen op basis van voortschrijdend inzicht.

In de 40 jaar dat ik bij Halmos in dienst ben, zorgen tevreden opdrachtgevers er steeds voor dat het werk voldoening blijft geven. Samen met collegas en aannemers komen we in elk project met een slimme oplossing. Daarbij staan de wensen en verwachtingen van opdrachtgevers en gebruikers altijd centraal. Het is aan ons om de juiste technieken te vinden voor de vraagstukken van mensen. Dat boeit me vooral in het werk, om zowel met de techniek als met mensen bezig te zijn. Technieken veranderen razendsnel, ook zijn de gebruikers in elk project weer anders. Het gaat dus altijd om maatwerk, de automatische piloot bestaat voor ons niet. Daarnaast hebben we vandaag de dag met veel meer doelstellingen te maken. Waar duurzaamheid nu vaak doorslaggevend is, was dat 25 jaar geleden geen issue.

Maar ook zien we nu langdurige onderhoudscontracten, prestatiedoelstellingen, focus op beheerskosten, nieuwe ketensamenwerkingsvormen en dergelijke. Het maakt ons werk complexer en daarom ook uitdagender. Ik kan niet echt één project noemen waar ik na al die jaren het meest trots op ben. Trots ben ik op het feit dat we steeds weer de klus weten te klaren binnen scherpe tijdstrajecten, met uitdagende financiële bovengrenzen en met verbeterslagen op basis van voortschrijdend inzicht. Dat leidt tot tevreden opdrachtgevers, die steeds weer terug komen. Daar ben ik nou echt trots op.’