jaar 2020-2024

Vrachtgebouw VG17 te Schiphol

Beschrijving

Vrachtgebouw VG17 te Schiphol


In 2017 hebben wij van Schiphol Real Estate de opdracht gekregen voor het ontwerp van het vrachtgebouw VG17. Het project heeft een omvang van 54.000 m2 vrachtloods inclusief een mezzanine kantoor van circa 5.000 m2.
Naast het vrachtgebouw is in het ontwerp een vrijstaand entreegebouw voorzien, welke verbonden is door middel van een verbindingsgang met de vrachtloods.
Het gehele dak van de vrachtloods wordt van PV-panelen voorzien met een totaal oppervlak van 50.000 m2.


Door de grote hoeveelheid PV en het hoge benodigde vermogen voor de vrachtafhandelingsapparatuur wordt er een totaal vermogen van 6.000 kVA opgesteld.
In verband met de hoeveelheid en de classificatie van de goederen in de vrachtloods zal dit gebouw volledig gesprinklerd uitgevoerd worden.

Ten behoeve van de koeling en verwarming van het gebouw wordt er een centrale warmte-koude oplossing (WKO-)installatie gerealiseerd.

Qua duurzaamheid voldoet het ontwerp aan BREEAM-excellent. Hiervoor worden gerealiseerd:
- LED-verlichting
- WKO-installatie
- Waterbesparende voorzieningen


De contractstukken zijn in maart 2020 afgerond en het project is op 1 oktober 2023 opgeleverd aan de opdrachtgever.
Inmiddels zijn wij ook volop met de engineering van de gebruikersinstallaties betrokken.

Aanzicht vrachtloods aan airside

Opstelling Eagles in vrachtloods

 

Foto's: DP6 architectuurstudio

Willem Harteveld

Directeur/ Adviseur Elektrotechniek

meer over

Ron van der Plas

Directeur/ Adviseur Werktuigbouw

meer over

Edwin den Dubbelden

Projectleider Elektrotechniek

meer over

Serkan Bayram

Projectleider Werktuigbouw

meer over

Opdrachtgever

Schiphol Real Estate

Architect

DP6 architectuurstudio

Omvang

Totaal gebouwoppervlak: 60.000 m2

Willem Harteveld

Directeur/ Adviseur Elektrotechniek +31622668870

"Bij ons is alles maatwerk, de automatische piloot bestaat niet"

Ik ben er trots op dat we steeds weer de klus klaren binnen scherpe tijdstrajecten, met uitdagende financiële bovengrenzen en verbeterslagen op basis van voortschrijdend inzicht.

In de 45 jaar dat ik bij Halmos in dienst ben, zorgen tevreden opdrachtgevers er steeds voor dat het werk voldoening blijft geven. Samen met collegas en aannemers komen we in elk project met een slimme oplossing. Daarbij staan de wensen en verwachtingen van opdrachtgevers en gebruikers altijd centraal. Het is aan ons om de juiste technieken te vinden voor de vraagstukken van mensen. Dat boeit me vooral in het werk, om zowel met de techniek als met mensen bezig te zijn. Technieken veranderen razendsnel, ook zijn de gebruikers in elk project weer anders. Het gaat dus altijd om maatwerk, de automatische piloot bestaat voor ons niet. Daarnaast hebben we vandaag de dag met veel meer doelstellingen te maken. Waar duurzaamheid nu vaak doorslaggevend is, was dat 30 jaar geleden geen issue.

Maar ook zien we nu langdurige onderhoudscontracten, prestatiedoelstellingen, focus op beheerskosten, nieuwe ketensamenwerkingsvormen en dergelijke. Het maakt ons werk complexer en daarom ook uitdagender. Ik kan niet echt één project noemen waar ik na al die jaren het meest trots op ben. Trots ben ik op het feit dat we steeds weer de klus weten te klaren binnen scherpe tijdstrajecten, met uitdagende financiële bovengrenzen en met verbeterslagen op basis van voortschrijdend inzicht. Dat leidt tot tevreden opdrachtgevers, die steeds weer terug komen. Daar ben ik nou echt trots op.’

Ron van der Plas

Directeur/ Adviseur Werktuigbouw +31651997998

"Geen werk te klein of te simpel, maar ook niet te groot of te ingewikkeld"

Op bijna elke plek in ons land kom je wel een project van ons tegen. Ook is er geen type gebouw waar Halmos in al die jaren nog geen ervaring mee heeft opgedaan.

'In 34 jaar Halmos ben ik vooral trots op de vele prachtige projecten die wij samen met fantastische collega's hebben gerealiseerd. Rijdend door Nederland kom je op bijna elke plek wel een project van ons tegen. Ook is er vrijwel geen type gebouw waar Halmos in al die jaren nog geen ervaring mee heeft opgedaan. Tegelijk ben ik trots op de vele duurzame relaties voor wie wij met regelmaat onze diensten mogen uitvoeren, zoals Schiphol, IKEA, Universiteit Leiden, Rijksvastgoed, Antonius ziekenhuis, VO Haaglanden en gemeenten zoals Utrecht, Haarlem en Den Haag.

Halmos is, als het gaat om innovatieve technieken, oplossingen en adviezen, een bewezen trendsetter. Dat bleek bijvoorbeeld bij het hoofdkantoor van Schiphol van 35.000m2. Al in 1993 hebben wij bij de realisatie de, voor die tijd zeer innovatieve techniek van warmte- en koudeopslag in de bodem mogelijk gemaakt. Ook kozen we daar voor de eerste integratie van verlichting, klimaat en zonweringsturing en de toepassing van klimaatplafonds voor verwarming en koeling. Nog steeds worden deze technieken toegepast en als innovatief aangemerkt. Twee jaar later, in 1995, adviseerden wij de eerste warmtepompintegratie in een WKO-systeem voor het Zwitserleven kantoorgebouw in Amstelveen. Het stadskantoor in Ypenburg, met de karakteristieke Haagse ooievaar als windgiek, is nog zo'n innovatief project. Daar ontwikkelden wij het concept van hybride en natuurlijke ventilatietechnieken met behulp van automatische ventilatieklepjes in de gevel en natuurlijke afzuiging via een schoorsteen en een windgiek. En wat te denken van het Arcus College in Heerlen, waar wij verwarming ontwierpen met gebruikmaking van warmte uit 700 meter diepe, oude mijngangen.
Voor ons bureau is werkelijk geen werk te klein of te simpel, maar ook geen project te groot of te ingewikkeld. Met onze kennis en enorme flexibiliteit weten wij op elke vraag en voor elke ambitie een financieel afgewogen advies te maken.'

Edwin den Dubbelden

Projectleider Elektrotechniek +31653713812

"Samenwerken om tot een goed einde te komen"

Iedereen, ongeacht haar of zijn functie bij Halmos, wil elk project tot een goed einde brengen. Met allemaal hetzelfde doel voor ogen: een tevreden opdrachtgever en gebruiker.

Het is de diversiteit die het zo enorm leuk maakt om bij Halmos te werken. Een voorbeeld van zo''n project is het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht. Dit was voor mij een bijzonder project. Ik heb hier het gehele traject meegelopen; van de ontwerpschetsen via de gebruikersgesprekken naar het bestek en de uitvoering tot en met de oplevering. Bovendien bestaat dit project ook nog eens uit drie bouwdelen, het ziekenhuis, een psychiatrisch centrum en een parkeergarage. De hoeveelheid werk en de omvang van de installaties maken dit bouwwerk al bijzonder, maar je realiseert je ook ineens dat voor elk bouwdeel specifieke eisen en voorwaarden gelden. Daarmee kom ik meteen bij het tweede, belangrijke voordeel van werken bij Halmos: de samenwerking. Je stapt met meerdere collegas in bij dergelijke projecten en dan is samenwerking ontzettend belangrijk. Bij Halmos ervaar ik dit elke keer weer als bijzonder prettig omdat iedereen, ongeacht haar of zijn functie, elk project tot een goed einde wil brengen. Iedereen heeft hetzelfde, uiteindelijke doel voor ogen: een tevreden opdrachtgever en gebruiker.

Serkan Bayram

Projectleider Werktuigbouw +31682789235

""